LalZ, da får jeg vel svare jeg og.
Jeg er nok en syvergutt selv, og hovedårsaken(e) finner dere i andre poster her (jeg refererer spesielt til Egles første-, og GarlandGs innlegg).
Det har
mye å gjøre med at VII var mitt første Final Fantasy, rett og slett. Og jeg føler nok at mange favoriserer mye på samme grunnlag (det kan også har vært tilfeldig at jeg har snakket med disse, men inntrykket er i allefall at
flertallet setter sin første FF (rundet/anskaffet) øverst på lista, og 7 var vel det første som kom til europa?).
Uansett: Spillet satte rett og slett bare en ny standard hva gjelder historie, innholdsmengde, musikk -- Dybde egentlig. Jeg blir sikkert skutt for dette, men jeg synes faktisk musikken og stemningen i 7 er det beste. Melodier som Tifas og Aeris'-theme, magien som ligger bak predude-versjonen, main-themen, ja jeg synes rett og slett bare soundtracket (og de dystre, sørgmodige, omgivelsene (hadd ikke lyst til å bruke ordet
emo) gir den mest tilfredstillende kombinasjonen). Hvor vidt historien er best
fortalt eller ei, skal jeg ikke si noe på. Men jeg liker innholdet i den -- Får meg til å ville grine
Om FFVII er det beste FF-spillet? Sikkert ikke. Men det er det spillet som har gitt meg sterkest glede whatsoever, og det er alt som må til for å triumfere på toppen av spillbunken.