Anonymous

FFV: Jobs og karakterutvikling

Alle Final Fantasy-titlene i hovedserien mellom Final Fantasy I og Final Fantasy VI diskuteres her.

FFV: Jobs og karakterutvikling

Innlegg Zap » 19 Mar 2007, 13:10

Jeg har i den senere tid spilt en del FFV og jeg synes det er veldig artig. Har dog mindre problemer med å bestemme meg for en god job-sammensetningen på en karakter. Tenker på gode kombinasjoner og sånt.

Jeg har utviklet karakterene på følgende måter hittil.
Bartz - Knight
Reina - White Mage, Time Mage, Sorcerer, Black Mage
Galuf - Monk, Ninja
Faris - Knight, Berserker, Lancer

Planen var å ha Bartz som en Knight med Chemist i tillegg, som jeg føler kan bli en bra defensiv karakter. Reina skal være magikeren, og har derfor tenkt å lære henne alle de magiske jobbene (Sorcerer er elendig forsåvidt, men greit å ha alternativer). Galuf har jeg egentlig ikke tenkt noe særlig med, men tenkte at Monk/Ninja/Samurai er noe av de samme tingene. Planen med Faris var å lage en slags offensive Knight, men hverken Berserker eller Lancer ser ut til å ha evner som hjelper med enn 2-hand. Lurer derfor på om jeg skal lære Sorcerer til Faris, slik at hun kan kjøre 2-hand + Sword for maksimal skade.

Hadde vel forsåvidt håpet at noen kunne komme med noen forslag eller erfaringer om hva som lønner seg og sånt. :)
It is an important and popular fact that things are not always what they seem.
Brukerens avatar
Zap
Moderator

[ Avlogget ]

Innlegg Ancalagon » 19 Mar 2007, 14:39

Ikke bruk Black Mage. La heller Reina bli en Summoner. Hun brenner nok bort MP-en fortere, men til gjengjeld vil hun gjøre mye mer skade.

Monk er rimelig sterk tidlig i spillet, men når du begynner å få bedre våpen mot slutten blir denne jobben tatt igjen av de andre krigerklassene. Spesialiser deg heller på Samurai eller Knight, gjerne begge deler. Samuraien i partyet bør også ha noen levler i Knight, slik at han får 2-hand. Da får du en kriger som er hakket svakere enn en knight, men hun veier opp for dette med Swordgrab. Coin Toss kan også være meget praktisk hvis du sliter med en boss... sett at du ikke har noe imot å kaste bort pengene dine, da.

Det kan være gøy å kombinere Sorcerer med Ninja. Magisk våpen + sverd i hver av hendene = slakt! ^^

Berserker og Lancer ikke så gode klasser, egentlig. Berserker er veldig sterk og kan bruke 2-Hand på øks, men du har ingen kontroll over ham. Lancer er den krigerklassen som gjør minst skade, men den har et par elementer som veier opp. Jump forstyrrer fiendens prosjektilangrep, og Lance stjeler HP og MP. Det kan derfor være smart å la magikeren ta et par levler i Lancer, slik at hun unngår å havne i MP-problemer.
Sist endret av Ancalagon den 19 Mar 2007, 17:03, endret 1 gang
dnoate henger på /d/.

Atticus er en scalie! ^^
Brukerens avatar
Ancalagon
Skribent

[ Avlogget ]

Innlegg Egle » 19 Mar 2007, 15:00

Jeg ville i hvert fall hatt en til som kunne hvitmagi, samt noe offensivt, slik at begge to kan brukes som både angriper og helbreder. Jeg hadde i hvert fall noe à la dette:

Bartz - Knight, Monk, Samurai
Reina - White Mage, Summoner, Sorcerer
Galuf - Black Mage, White Mage
Faris - Thief, Ninja, Lancer

På den måten har du to veldig gode magikere, to veldig gode healere og to veldig gode fysiske angripere.
Brukerens avatar
Egle
Moderator

[ Avlogget ]

Innlegg Zap » 19 Mar 2007, 15:12

Mangel på hvit magi har ikke vært noe problem hittil, men jeg hadde kanskje håpet at Bartz kunne oppfylle rollen som andrehelbreder med Chemist. Jeg har alltid likt Chemist-klasser, men den er kanskje ubrukelig i FFV?

Reina får nok summoner neste steg, og jeg planlegger å gjøre henne kabapel til å bruke alle typer magi. Hun har lvl 5 på white, sorcerer, time og black nå. Så kan jeg bytte frem og tilbake hvilken jeg skal bruke i tillegg til white.

Når det gjelder Galuf er jeg enig i at Monk taper seg veldig når det kommer bedre våpen inn i spillet (jeg er i Moore nå), og jeg skiftet han til Ninja når jeg hadde lært counter. Å lære han sorcerer hadde nok vært temmelig lurt, men det blir vel et spørsmål om jeg vil ha magi-sverd eller counter? :P

Faris har jeg tydeligvis gjort noen temmelig dårlige job-valg med, iom. at berserker aldri brukes (jeg tok denne jobben bare til første level) og at lancer er en svak jobb som nevnes ovenfor. Planen blir nok å bytte Faris til sorcerer når jeg har lært lancer. Så tilbake for å fullføre Knight.

Høres dette greit ut? :P

Alt i alt virker Knight som den mest habile rollen. Bartz har vært 100% Knight, og haner helt klart min beste fysiske angrepskar, i tillegg til at han tåler en solid trøkk.
Brukerens avatar
Zap
Moderator

[ Avlogget ]

Innlegg Egle » 19 Mar 2007, 15:35

Angående Chemist så er nok White Mage bedre som helbreder (hvis du ikke da stokker opp med masse gode items - som da kan fort bli dyrt). Ellers er Revive- og Pray-egenskapen gode. Men du må vel litt opp i level for å få dem. Jeg ville i hvert fall heller gått for White Mage på grunn av de gode healer-egenskapene.

Og ja, Knight er dritbra. Så det er ikke akkurat noe negativt om to har den jobben.
Brukerens avatar
Egle
Moderator

[ Avlogget ]

Innlegg Zap » 19 Mar 2007, 16:33

Jeg er enig i at White Mage > Chemist når det gjelder pur healing, men synes det er artig med litt variasjon, så tror jeg satser på Chemist. White Mage er jo så lett å levele opp uansett, så jeg kan vel i verste fall angre meg.
Brukerens avatar
Zap
Moderator

[ Avlogget ]

Innlegg DagV » 20 Mar 2007, 09:59

tidlig i spillet så syntes jeg samurai var bra å ha zenitage (gil angrepet) har alt å si hvis man sliter mot bossene.

jeg hadde Reina som White mage , og Faris som Black Mage ganske tidlig og Galuf som Monk. for å så skifte til Ninja og Samurai litt senere når jeg fikk de.
Brukerens avatar
DagV

[ Avlogget ]

Innlegg Kamatari » 20 Mar 2007, 11:24

Har faktisk aldri rundet det, så er nok ikke helt sikker. Skal se om jeg ikke får tak i det igjen en dag. Det hadde vært ålreit å ha hvert eneste FF spill.
Brukerens avatar
Kamatari

[ Avlogget ]

Re: FFV: Jobs og karakterutvikling

Innlegg Zap » 14 Feb 2010, 15:33

Jeg startet opp igjen, av en eller annen grunn var den gamle saven min slettet. Hittils har jeg vel kjørt følgende:

Bartz - Knight
Reina - White Mage
Galuf - Thief
Faris - Knight

Tenkte jeg skulle gjøre ferdig disse jobbene før jeg tar noen flere. Sater på Summoner/Time Mage på Reina, Ninja/Hunter på Galuf og Berserker/Samurai på Bartz og Faris.

Edit: Akkurat ferdig med Fire Ship.
Brukerens avatar
Zap
Moderator

[ Avlogget ]

Innlegg Egle » 14 Feb 2010, 16:41

Personlig pleier jeg å kjøre veldig likt opplegg, bare jeg bruker Galuf som black mage og Faris som thief. Altså:

Bartz - Knight: En sterk person som står for stor, fysisk skade.
Reina - White Mage: En som helbreder folkene.
Faris - Thief: En som kan stjele interessante gjenstander, deler greit med fysisk skade og i tillegg er veldig rask.
Galuf - Black Mage: En som står for sterk, magisk skade.

Synes i hvert fall det gir en veldig bra balanse.

Redigert: Ser at jeg hadde et veldig likt svar for nesten 3 år siden ( :P ): viewtopic.php?p=19250#p19250
Brukerens avatar
Egle
Moderator

[ Avlogget ]

Innlegg Ancalagon » 14 Feb 2010, 19:50

Aah, FF V. Lenge siden jeg har spilt det nå. Har skaffet meg Advance-versjonen, så skal ta en etterlengtet gjennomspilling etter eksamensstresset i mars.

Bartz: Blue Mage - med litt Thief-skills på toppen, har rollen som allsidighetsfyr.
Reina: White Mage - Tar summoner etterhvert, for å kunne både gi deng og helbrede skade. En liten dæsj Lancer for å lære Lance etter hvert.
Galuf: Knight - og etter hvert Samurai.
Faris: Sorcerer/Ninja - ingenting slår Magic sword og 2-hands! Mestring av Ranger mot slutten av spillet, for å plukke opp X-fight. =)

Black Mage blir overflødig når man får tak i Summons, så har ikke så mye til overs for den. Men jeg liker både utseendet og allsidigheten til Red Mage... Litt synd den klassen blir dårligere og dårligere jo lenger ut i spillet man kommer. =(
dnoate henger på /d/.

Atticus er en scalie! ^^
Brukerens avatar
Ancalagon
Skribent

[ Avlogget ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest